Banken en verzekeraars voeren veranderingen vooral door omdat het ‘moet’ van de toezichthouder. Ze lijken zich onvoldoende bewust van de noodzaak te hervormen. Dat concludeert Merel van Vroonhoven, voorzitter van de Autoriteit Financiële markten.
Merel van Vroonhoven is nu een jaar de baas bij de toezichthouder voor de financiële sector. Ze ziet wel verbeteringen in de sector, maar het gaat haar allemaal niet snel genoeg.
“Wij zijn ervan overtuigd dat het gerechtvaardigd vertrouwen pas terug komt als de samenleving ziet, voelt en ervaart dat de sector echt in het belang van de klant wil handelen”, schrijft Van Vroonhoven bij de presentatie van het jaarverslag van de AFM.
De ophef over de beloning bij zowel de ING- als de ABN Amro-top, liet zien dat de banken niet beseffen hoe broos hun imago bij de klant is.
Veranderen omdat het moet, niet omdat het kan
Van Vroonhoven valt op dat banken en verzekeraars heel afwachtend zijn en pas veranderen als er voldoende druk van buitenaf komt; van de politiek, de samenleving en de toezichthouders. Tekenend was de trage houding van veel verzekeraars in de woekerpolisaffaire.
De AFM-voorzitter doet ook een oproep aan de banken en verzekeraars: "Wees je bewust van je maatschappelijke rol. Ga nog meer in gesprek met je klanten en zet de deuren open voor kritische geluiden. Want de samenleving accepteert het eenvoudig niet als ondernemingen terugvallen in pre-crisis gedrag.”
Lees ook
Angel uit beloningsdebat ABN Amro: top mag van PvdA blijven
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl